Våra motorcyklar & mopeder

Fordonen används och byts ut. Är du intresserad av en speciell bil eller MC, ring och kolla om den finns på plats. Tel 0708-258206.

Klicka på den du vill veta mer om :

Monark 1954, Blue Arrow M 550

Motorcykeln är utrustad med en tvåcylindrig 250 cc tvåtaktsmotor från ILO på 15,1 hk. Vikten är 150 kg med full tank och priset på gatan var 2.685 kr. Monark hade med denna 250 cc enorma tävlingsframgångar. 1954 vann man bl a i internationella Six-Days åtta individuella guldmedaljer av åtta möjliga plus en nionde guldmedaj till fabrikslaget.

Husqvarna 1951, Modell 28

Husqvarna presenterade i slutet av 1950 modell 28. Den var utrustad med Husqvarnas beprövade 120 cc motor 3-växlad på 4,5 hk. Vikten var 74 kg. Detta innebar att den räknades som lätt motorcykel och godkänd för endast en person. Modell 228 vägde 77 kg och var godkänd för två.

Ägare: Kenneth Nilsson, Hindås.

Monark 1954, Monarped M32

Den 1 juli 1952 trädde en ny lag i kraft, den så kallade mopedlagen. Den hade få krav: föraren skulle vara minst 15 år, fick köras max 30 km/tim, motor på max 0,8 hk, ha två av varandra oberoende bromsar och ha ljudsignal med jämn och dov ton. Stor frihet: Ingen registrering, inget körkort, ingen försäkring och ingen skatt krävdes.

MONARK 1963, Armémotorcykel Typ 962

Monark presenterade 1961 armémotorcykel typ 962. Det var en motorcykel utrustad med Jawa 350 cc 2-cylindrig tvåtaktsmotor, 4-växlad och med en effekt av 20 hk. Försvarsmakten köpte 1.000 st och många f.d. MC-ordonnanser känner nog igen den.

MONARK 1956, Monarscoot M39

Monarks första scootermodell Monarscoot M38/M39 presentrades 1956. M39 är utrustad med ILOs tvåväxlade pianomotor. Nypriset var 945 kr. Endast 530 exemplar tillverkades och den kan anses vara en testmodell inför den långa rad av scootermodeller som Monark kom att tillverka.

PUCH 1986, Monza 4 speed

Österikiska Puch började tillverka mopeder 1954. Exporten till Sverige startade 1955 i blygsam omfattning och växte snabbt tack vare skicklig marknadsföring. Puch blev snart ett av de allra populäraste mopedmärkena. Puch Monza 4 speed som presenterats 1984 blev Puchs sista mopedmodell och tillverkning upphörde 1987.

REX 1938, 98 cc Midget Sport

Rex hade Villiers 98 cc motor och var tvåväxlad. Denna modell blev Rex sista 98 cc. Detta var på 30-talet motsvarigheten till mopeden, skattefri och körkortsfri. Dessa lättviktare framfördes många gånger i farter över 70 km/tim utan hjälm, vilket inte var något krav. De fick också namn om sig att vara ”skallspräckare”.

Solex Knallert, Modell 3800

Franska Solex startade 1905 och gjorde från början bildelar, kylare och förgasare. 1940 gjordes första prototypen av en cykel med hjälpmotor monterad fram. Modellerna var 330, 1200 och 3300. Modell 3800 kom 1966. Motorn är på 49 cc och 0.8 hk, totalvikten är 31 kg. 1972 såldes firma Solex till Motobecane och senare till Yamaha.

Viktoria cykelmotor

Viktoria cykelmotor tillverkades redan från 1946 och hade då 1 hk. När mopedlagen kom 1952, presenterades en strypt version som hade 0,8 hk. Den stypta versionen blev en succé, som lade grunden till märkets fina anseende. Motorn är tvåväxlad, stark med ett fylligt ljud. Motorn såldes antingen separat eller tillsammans med trampcykel.