Våra bilar

Fordonen används och byts ut. Är du intresserad av en speciell bil eller MC, ring och kolla om den finns på plats. Tel 0708-258206.

Klicka på den du vill veta mer om :

ASTON MARTIN 1966, DB6 Saloon

En av Englands mest berömda biltillverkare är Aston Martin. Trots många hot mot dess tillvaro fortsätter man att tillverka bilar till fromma för finsmakare världen över. DB6 tillverkades mellan 1965 och 1971. Den har italiensk design med kaross i aluminium, även motorn är helt i aluminium, rak 6-a på 4 liter, 325 hk och dubbla överliggande kamaxlar. Bilen har 5-växlad manuell låda.

Från Wikipedia:
Aston Martin DB6 är en sportbil, tillverkad av den brittiska biltillverkaren Aston Martin mellan 1965 och 1971. DB6 skiljer sig från sin företrädare främst genom en längre hjulbas, som gav ett rymligare baksäte, och ett nytt bakparti med Kammback enligt tidens rådande aerodynamiska teorier. 1969 kom Mk II-modellen som delade många detaljer med DBS. Bilen tillverkades i 1 567 exemplar.

Läs mer

AUSTIN 1932, Seven Saloon

Längd 2900
Bredd 1320
Totalvikt 850 kg
Tjänstevikt 640 kg
Tillverkningen av Austin Seven började 1922 och pågick till 1939. Även Austin Seven levde upp till fabrikens reklamslogan ”man köper en bil, men man investerar i en Austin”. Bilen har 4-cylindrig rak sidventilmotor på 747 cc och 10,5 hk plus 3-växlad osynkroniserad växellåda.


Från Wikipedia:
Austin 7 är en bilmodell som producerades av den brittiska biltillverkaren Austin Motor Company åren 1922-1939. Före första världskriget byggde Austin bilar i de flesta storleksklasser, men efter kriget satsade man på en enmodellspolitik, med en stor 20 hp-modell som enda produkt. Priset sköt i höjden i samband med efterkrigsinflationen och försäljningen sjönk drastiskt. Herbert Austin ville komplettera programmet med en liten billig småbil, men röstades ner av företagets styrelse. Han valde då att ta konstruera sin folkvagn för egna pengar i sitt eget hem, assisterad av den blott femtonårige lärlingen Stanley Edge. Austin tog flera patent på konstruktionen och fick därför royalty på varje såld bil.

Läs mer

BMW 1936, 319 Special

Bilen är ett specialbygge på en BMW 319-ram och har den raka 6-cylindriga toppventilmotorn på 1971 cc, som gav BMW enorma framgångar på tävlingsbanor runt om i världen. Motorn har här 55 hk, magnettändning och två Solex stigförgasare. Bilen har manuell, 4-växlad, synkroniserad växellåda och hydrauliska bromsar runt om.

Nedan några bildspel med gamla bilder på just den här bilen dess bygge och historia, mer text om det kommer...
Many thanks for the photos to Marek Postawka!

CHEVROLET 1938, Cabriolet Master GB

Chevrolet, som redan med 1929 års modell kom med en 6-cylindrig motor hade nu fått en kraftigt förbättrad variant på 85 hk. Slaglängden hade minskats och slagvolymen ökats. Motorn hade fått 4-lagrad vevaxel i stället för den tidigare 3-lagrade. Chevrolet hade ledning när det gäller försäljningen. Mellan åren 1931 och 1970 blev man bara besegrad av Ford 1935, 1945 och 1959.

DKW 1965, F102

DKW F102 åresenterades 1964 som: NYA STORA DKW, SNABB, SÄKER VÄGVAGN, med god plats för fem personer. Den är framhjulsdriven och har frihjul. Bilen har en trecylindrig tvåtaktsmotor på 1,2 liter och 68 hk. Toppfarten uppgavs till 135 km/h, men den kunde lätt överskridas. Växellådan är helsynkroniserad och bilen har skivbroms fram och trumbroms bak.

Från Wikipedia:
DKW F102 ersatte 1963 modellerna Auto Union 1000 och 1000S. Den var den sista nyutvecklade DKW-modellen och tekniken användes senare i Audi F103. Modellen tillverkades fram till 1966 då DKW upphörde som bilmärke och istället blev Audi som en del av Volkswagen AG.

Läs mer

FIAT 1925, Modell 501

Modellen 501 tillverkades mellan 1919 och 1926. Bilen har en rak 4-cylindrig sidventilmotor på 23 hk på 1460 cc. Växellådan är 4-växlad och osynkroniserad. Fiat hade 12 volt elsystem redan då. Den var så lågt växlad att toppfarten endast blev 64 km/tim. Trots detta blev modellen mycket populär tack vare sin pålitlighet.

Ägare: Bengt Västhav, Floda.

Från Wikipedia:
Fiat 501 är en personbil, tillverkad av den italienska biltillverkaren Fiat mellan 1919 och 1926. 501 var Fiats första modell efter första världskriget. Från 1921 tillkom sportversionerna S och SS. Tillverkningen uppgick till 47 600 exemplar.

Läs mer

FORD 1926, Modell T Touring

T-Forden tillverkades mellan 1908 och 1927 i över 15 miljoner exemplar. Som mest tillverkades 7.500 bilar om dagen. Motorn är på 20 hk och bilen har planetväxellåda med vilken man får hel och halfart. T-Forden var i flera avseenden före sin tid 1908 men klart omodern när tillverkningen lades ner 1927.

Från Wikipedia:
T-Ford, med originalbeteckning Ford Model T, är en bilmodell som tillverkades av Ford Motor Company i Detroit, Michigan, USA under åren 1908-1927. Dess konstruktion leddes av Henry Ford, men utfördes till stora delar av Childe Harold Wills, Joseph A. Galamb och Eugene Farkas m fl.

Historia
Den första T-Forden såg dagens ljus i oktober 1908. Modellen var den första som från och med 1914 producerades enligt löpandebandprincipen. I och med att löpande bandet infördes lackerades bilen med en svart asfaltlack som var snabbtorkande. Först 1924 när cellulosalacken gjorde sitt genombrott kom en grå version som följdes av andra kulörer. Under de 19 år den tillverkades utgjorde den omkring hälften av världens bilproduktion. Det finns troligen ingen annan bilmodell som haft så stor betydelse för bilismens spridning. En T-Ford lämnade sammansättningsbandet var 24:e sekund, vilket medförde att priset sjönk. År 1908 kostade bilen 950 dollar, men 1927 hade priset sjunkit till 250 dollar.
T-Forden har kallats "Bilen som satte världen på hjul". Bilen producerades i drygt 15 miljoner exemplar mellan åren 1908-1927, vilket gör den till den näst mest producerade bilmodellen i världshistorien, slagen enbart av Volkswagen Typ 1. När produktionen upphörde efterträddes den av Ford Model A.
Många av bilarna byggdes på 1930-talet om till drivkällor för tröskverk och sågar, andra till släpvagnar och i Sverige i några fall till så kallade EPA-traktorer. Idag har flera av dessa bilar återuppstått efter många timmars arbete, restaurerade av entusiaster.

Läs mer

FORD 1932, Modell B Cabriolet

1932 gjorde Henry Ford sin största satsning någonsin. Hela 14 karosstyper erbjöds i en mängd färgkombinationer. Men den stora sensationen detta år var V-8 motorn, som kunde fås för ett tillägg av 500 kronor. V-8 motorn var på 65 hk och den 4-cylindriga 50 hk. Topphastigheten angavs till 120 km/tim. Bilen, som har den 4-cylindriga motorn, kostade ny 4.900 kronor.

FORD 1935 Pickup

Lastbilen har Fords V8-motor på 85 hk och 3.622 cc. Den är bensindriven, har 6 Volts elsystem och en tillåten maxlast på 890 kg. Växellådan är manuell, synkroniserad och 3-växlad. Bilen är renoverad från skrot till det utseende den har idag.

Ägare: Roger Fredriksson, Landvetter.

FORD 1952 Sunliner Crestline

Fordmodellerna fick en helt ny form inför 1949 års säsong med helt täckta pontonkarosser och individuell spiralfjädring på framhjulen vilket ersatte de tvärställda bladfjädrarna. De nya bilarna var 76 mm lägre än sina föregångare och var därmed bland de mest eleganta av alla amerikanska bilar. Motorn är en 3,9 liters V8:a på 135 hk, automatlåda.

FORD 1956 Crown Victoria Skyline

Modellen med plasttak tillverkades bara under 1956 och då endast i 603 exemplar. Modellen var svårsåld i Amerika då den på grund av taket blev mycket varm och ett antal exporterades 1957 till Sverige. Bilen har en V8-motor på 292 hk och automatlåda.

Ägare: Lars-Åke Bergkvist, Göteborg.

JAGUAR 1962, Mark II 3,8

Modellen presenterades på hösten 1959 och tillverkades tom 1967. Den kunde fås med tre storlekar på motorn: 2.4, 3.4 och 3.8 liter. Mk II 3.8 gjorde 0-100 km/tim på 8,5 sekunder och hade en toppfart av 200 km/tim. Det var svindlande siffror 1959, då en vanlig familjebil som Morris Minor tog 25 sekunder på sig att komma upp till 100 km/tim. 3.8-litersmotorn är på 220 hk.

Från Wikipedia:
Jaguar Mk I och Jaguar Mk II är personbilar, tillverkade av den brittiska biltillverkaren Jaguar mellan 1956 och 1969.

1959 kom Mk II med större fönsterrutor och skivbromsar runt om. Utöver företrädarens motorer fanns Mk II dessutom med 3,8-litersmotor. Mk II tillverkades i 25 173 exemplar med 2.4-motorn, 28 663 med 3.4-motorn och 30 140 med 3.8-motorn.

Läs mer

JOWETT 1951, Javelin Saloon

Efter kriget kom Jowett med helt ny bil med en 1,5-liters boxerfyra på 50 hk och topp-ventiler . Den hade individuell framvagns-fjädring med torsionsstavar, självbärande kaross och med en väghållning väl över genomsnittet. Javelin blev en helomvänd-ning för Jowett, från den långsammaste familjebilen till den snabbaste i sin klass. Tillverkningen upphörde i september 1953.

Från Wikipedia:
Jowett Cars Ltd var en brittisk biltillverkare som verkade i Bradford, West Yorkshire mellan 1906 och 1954.

Läs mer

LANCIA 1987, Delta HF Integrale

Rallybil grupp A tillverkades mellan 1986 och 1994. Bilen har en 4-cylindrig radmotor på 300 hk och ett vridmoment på 510 Nm samt utrustad med 6-växlad osynkroniserad växellåda, speciell fram- och bakvagn, differential fram, mellan och bak, stora Brembobromsar, allt från Lancias tävlingsavdelning.

Från Wikipedia:
Lancia Delta HF Integrale är en bilmodell tillverkad av Lancia som såldes mellan 1986 och 1994. Lancia Delta HF Integrale vann fyra förar- och sex konstruktörs-titlar i Rally-VM emellan 1987-1992. Efter att Grupp B-bilarna med sina alltför kraftfulla motorer hade blivit förbjudna av FISA, dåtidens FIA, införde man i stället det s.k. Grupp A-reglementet. Man fick inte trimma motorerna lika hårt, och tillverkarna var tvungna att producera minst 5000 exemplar av modellen man ville tävla med, ett regelverk som kallas homologisera. Detta hade funnits redan på Grupp B-tiden, men man var då endast tvungen att bygga 200 exemplar.

Läs mer

MERCURY 8 1941, Club Convertibel

I slutet av 30-talet beslöt Ford med Edsel Ford i spetsen att fylla det stora prisgapet mellan billiga Ford V8 De Luxe och Lincoln Zephyr V12. Bilen fick egen design skild från Ford och gavs namnet Mercury. Redan första modellåret, 1939, blev framgångsrikt. Motorn är en större variant av Fords V8 nu på 95 hk och är 3-växlad. Bilen har hydrauliska bromsar och motordriven sufflett.

MERCURY 1946, Modell Town Sedan

Ford Motor Company började den 3 juli 1945 åter tillverka bilar efter kriget. 1946 års Mercury var mycket litet ändrad jämfört med förkrigsvagnen, dock var grillen ny. Den viktigaste skillnaden var att motorn moderniserats och förbättrats avsevärt. 8-cylidrig motor 3923 cc, 100 hk, 3-växlad manuell låda och hydrauliska trumbromsar.

MG 1969, MGB GT

MGB-modellen presenterades i september 1962 som ersättare för den populära MGA. Den blev ännu mer framgångsrik. 1965 kom MGB GT en linjeren kupévariant ritad av Pininfarina. Den 5-lagrade och 4-cylindriga motorn på 1.798 cc och 95 hk har i denna bil trimmats till cirka 125 hk. Bilen är 4-växlad med overdrive på både trean och fyran vilket i praktiken ger 6 växlar.

Från Wikipedia:
MG MGB är en sportbil, tillverkad av den brittiska biltillverkaren MG mellan 1962 och 1980.
Medan företrädaren MGA hade haft ett traditionellt separat chassi, stod det klart för alla på MG att den nya bilen måste ha en modern självbärande kaross. I övrigt byggde tekniken vidare på MGA. Den öppna bilen hade riktiga, vevbara sidofönster i dörrarna, men suffletten var fortfarande av enklaste sort.
Den nya bilen presenterades på London Motor Show i september 1962. MGB:n blev en försäljningssuccé, trots att vissa klagade på den antikverade växellådan, med osynkroniserad etta.I oktober 1965 tillkom coupé-modellen MGB GT. Den var betydligt mer praktisk med en stor halvkombi-liknande bagagelucka och ett litet baksäte.Produktionen uppgick till 115 898 öppna bilar och 21 835 GT.

Läs mer

MG 1947, Midget TC

M.G. Var snabbare än de flesta brittiska bil-tillverkare att få igång bilproduktionen efter kriget. Redan i oktober 1945 rullade de första TC-vagnarna ut. Exakt 10.000 TC Midget-vagnar tillverkades tom december 1949. Bilen har en fyrcylindrig motor på 1.250 cc och 54 hk. Växellådan är manuell och 4-stegad med ettan osynkroniserad.

Från Wikipedia:
1935 sålde W R Morris företaget MG till sitt eget Nuffield Organisation. MG gick med förlust och en av anledningarna var att de komplicerade små Midget-bilarna var kostsamma att tillverka. Därför tog man fram en enklare efterträdare som var billigare i tillverkning. Samtidigt åtgärdade man problemet med det trånga passagerarutrymmet, genom att ge bilen en större kaross. Den nya bilen fick även hydrauliska bromsar.
Den nya Midgeten presenterades 1936. Den var både rymligare och snabbare än företrädaren. TA var den sista Midget som såldes med coupé-kaross.Produktionen uppgick till drygt 3 000 exemplar.
I maj 1939 kom TB med en något mindre, men starkare motor. Endast 379 bilar lämnade bandet före krigsutbrottet.
Hösten 1945 återupptogs produktionen med den nya TC. Den skiljde sig från företrädaren främst genom att man lyckats göra passagerarutrymmet något rymligare i sidled. TC:n var den första MG som exporterades till USA. Succén där gjorde att produktionen uppgick till drygt 10 000 exemplar.

Läs mer

Mustang 2007

Motor: V8
Motoreffekt kW: 224.0 EG
Växellåda: Automat
Längd: 4750
Bredd: 1800
Totalvikt: 2064
Tjänstevikt: 1765


Första gången i trafik USA: 2007-01-01
Antal brukare i USA:
Importerad till Sverige: 2010-06-11
Första gången i bruk i Sverige: 2010-06-24
Antal brukare i Sverige: 2 st

Ägare Frank Granberg sedan 2010-06-24

Från Wikipedia:
Ford Mustang är en bilmodell som tillverkas sedan 1964 av amerikanska Ford. Det första produktionsexemplaret av Ford Mustang, en vit cabriolet med svart inredning, lämnade sammansättningsfabriken i Dearborn, Michigan den 9 mars 1964. Ford presenterade bilen för allmänheten vid Världsutställningen i New York den 17 april 1964. Lanseringen av Mustang anses vara en av de mest lyckade i bilindustrins historia. Den ursprungliga Mustangen, som togs fram under ledning av Lee Iacocca, inspirerade till termen Pony Car: En lätt, fyrsitsig bil med två dörrar och sportig framtoning och goda prestanda till ett överkomligt pris. Konceptet plagierades friskt, ett exempel är Chevrolet Camaro.

Läs mer

OAKLAND 1925, Modell 6-54B Sedan

Bilen har en 6-cylindrig sidventilmotor på 35 hk, är 3-växlad och har 4-hjulsbromsar. Oakland tillverkades mellan 1908 och 1931 för att därefter bli Pontiac. Denna bilen köptes 1925 av Gustaf Njord, Partille, för 6.775:--. När bilen 1960 blev till salu hade den endast gått 2.950 mil. Bilen har bl a fortfarande kvar original lack och klädsel.

Ägare: Halvard Carlsson, Henån.

OLDSMOBILE 1964

Kommer ursprungligen från Calefornien. Första gången i trafik i USA 1964-01-01. Antal brukare i utlandet 3 st. Importerades till Sverige 2009-10. Första gången i trafik i Sverige 2010-03-23. Antal brukare i Sverige 3 st.

Motor: 394 Sky Rocket 330 hk. Motoreffekt: 243,0 kW. Växellåda: Hydra Matic 3-speed. Längd: 5650. Bredd: 2000. Totalvikt: 2565. Tjänstevikt: 2155.

Ägare: Anitha Jarl Granberg. Sedan 2014-02-24

ORYX 1914, Modell K2

Oryx tillverkades i Tyskland under åren 1907 till 1922. Efter första världskrigets slut upphörde Oryx att existera som särskilt märke och gick upp i Dürkopp. Bilen har en 4-cylindrig motor på 21 hk. Den är i samma familjs ägo hela tiden sedan 1920. Bilen är det enda kända exemplaret i Sverige och troligtvis det enda rullande i världen.


RENAULT 1962, Caravelle Cabriolet

Renault Caravelle presenterades 1962 som en utveckling av den välkända Renault Floride. Renault själva beskrev den som en av världens vackraste 4-sitsiga vagnar! Bilen är utrustad med en 4-cylindrig motor på 51 hk. Växellådan är 4-växlad med tvåan, trean och fyran synkroniserade och bilen har skivbromsar runt om.

Från Wikipedia:
Renault Caravelle, Reanult Floride är en mindre sportbilmodell från Renault som visades första gången på Paris Motor Show i oktober 1958 och som tillverkades mellan juni 1959 och juli 1968.
Floride var namnet på bilmodellen utanför Nordamerika, där den intruducerades 1960, Caravelle var det namn som användes världen över på alla modeller efter 1964.
Bilen var en liten svansmotorförsedd cabriolet skapad av Pietro Frua på Carrozzeria Ghia. Renault Dauphine användes som bottenplatta och även motorn togs från denna modell.
Motorn justerades av Renaults prestandaguru, Amedee Gordini, som skapade en motor som erbjöds i effekten 40 hk (30 kW) som valmöjlighet till standardmodellens 35.
Caravellen/Floriden fanns i 2 modeller: en Coupe, 2 dörrar, 2+2 säten och en Cabriolet, 2 dörrar, 2+2 säten.
Motorn var på 833 cc och topphastigheten 133 kmh (83 mph), och 0-96 km/h (0-60 mph) gick på 17,6 sekunder.
Floride och Caravelle tillverkades i 170.000 exemplar.

Läs mer

ROLLS-ROYCE 1963, Silver Cloud III

Modellen tillverkades mellan 1963 och 1966 i sammanlagt 2044 exemplar. Bilen har Rolls-Royce V8 motor med toppventiler och stötstänger. Cylindervolymen är 6230 cc och effekten är enligt fabriken "tillräcklig". Växellådan är en 4-stegad automatlåda och bilen är från fabrik extrautrustad med air conditioner. Bilen är orenoverad.


Från Wikipedia:
Silver Cloud var en stor försäljningsframgång för Rolls-Royce och med den nya modellen vände det interna styrkeförhållandet mellan Rolls och syskonmärket Bentley. Alltsedan trettiotalet hade Bentley sålts i större volymer än den exklusivare Rolls. I fallet med företrädaren Silver Dawn kontra Bentley R-type hade man sålt tre Bentley på varje Rolls. Men med Silver Cloud kontra Bentley S-type sålde man nästan exakt lika många av båda märkena. Dessutom upphörde nästan försäljningen av Silver Wraith med sina unika karosser. De flesta kunder var fullt nöjda med standardkarossen på Silver Cloud.

Läs mer

TRIUMPH 1968, TR5 2-seater sports

Triumph TR5 tillverkades från oktober 1967 till november 1968 i endast 2.947 exemplar. Påminde utseendemässigt om TR4 men hade helt ny bränsleinsprutad 6-cylindrig motor på 2.498 cc på 150 hk. Toppfarten var 190 km/h. Aluminiumfälgar var standard och trådekerhjul extrautrustning.

TRIUMPH 1969, 2,5 PI MK I

1923 presenterade Triumph sin första bilmodell, som kom att följas av många. Denna bil, som tillverkats 1969 har en sexcylindrig motor på 2498 cc med mekanisk direktinsptutning av bensin. Motorn är på 132 bhp. Totalt producerades 2.5 PI endast i 6.519 exemplar. Bilen är i samma familjs ägo sedan ny.

Volvo 1957 P 1900 S

Assar Gabrielsson var den som låg bakom att Volvo skulle få en sportbil. Volvo Sport eller P 1900, som den officiellt hette, hade plastkaross blev ingen succé. Efter prov-vagnarna gjordes endast 68 stycken varav 38 bilar såldes i Sverige. Denna bil är numera utrustad med Volvos B18-motor med dubbla SU-förgasare och är 4-växlad.

Från Wikipedia:
Volvo P1900, är en tvåsitsig sportbil från Volvo, tillverkad 1956-1957. Under sin tillverknings- och försäljningstid kallades bilen Volvo Sport. Efteråt har den fått beteckningen P1900.

Läs mer

Volvo 1964 P 1800 S

I januari 1960 visades P 1800 upp första gången och våren 1961 levererades de första bilarna. Volvo hade då inte ledig kapacitet att bygga bilen i Sverige. Det blev i England de första bilarna tillverkades. Problem med kvaliteten gjorde att Volvo 1963 flyttade tillverkningen tilll Göteborg och bilen kallades nu P188S. P1800E kom 1970 och ES 1972, sista årsmodellen 1973.

Från Wikipedia:
Volvo hade tidigare byggt en sportbil (Volvo P1900), men det var med P1800 som man nådde framgång med sportbilskonceptet. Volvokonsulten och projektledaren Helmer Petterson var drivande för projektets tillblivelse. Bilen ritades av Pelle Petterson (son till Helmer) som just då var anställd (praktikplats) av det italienska designföretaget Frua i Turin. Företaget hade startats av Pietro Frua (1913-83) strax före andra världskriget, och Frua hade ett finger med i bilden då P1800 skapades. Hans sextiotalsbilar hade just den typiskt italienska och skulpturala elegansen, som även kännetecknar P1800.

Läs mer